Feil: «Alvorlig feil»

Hvis programmet melder om «Alvorlig feil» sjekker du først om du har internettforbindelse. Får du tilgang til andre ting på internett kan du kontakte support for ytterligere feilsøking. Kontaktinformasjon er i menyen til høyre.

Feil: «Jeg får ikke kontakt med server»

Hvis programmet melder om feilen »får ikke kontakt med server», må du først sjekke om internett forbindelsen er intakt. Under Driftsinformasjon, som finnes under menyen Support, kan du finne mer informasjon om driften, både hos din mobil bredbåndsleverandør samt hos oss. Hvis det ikke er noen problemer med driften og du fortsatt opplever problemer kan du kontakte support for ytterligere feilsøking. Kontaktinformasjon er i menyen til høyre.

Smartday-app’en henger og oppleves treg, hva gjør jeg får å få den stabil igjen?

Forsøk å logg ut og inn igjen. Skulle det ikke bedre noe er det lurt å avinstallere appen for å laste den ned. Husk å ta sikkerhetskopi før du gjør dette.

Jeg vil dokumentere noe av arbeidet jeg har utført, men jeg får ikke mulighet til å velge «filer» og heller ikke ta bilder. Hvem tar jeg kontakt med?

Dette styres av brukerrettigheter, og det er det Smartday-administratoren i din bedrift som tildeler/drifter.

Jeg vil opprette oppgaver selv ute i felt, er det mulig?

Ja, det er mulig og dette styres av brukerrettigheter, og det er det Smartday-administratoren i din bedrift som tildeler/drifter.

Det er noen varer og/eller noen prosjekter jeg ofte jobber med, finnes det en enkel måte å ha disse lett tilgjengelig?

Du kan favoriserer prosjekter som vist i spørsmålet over, og på touch klienten er det også mulig å legge til sine egne favorittlinjer med varer hvis man ofte bruker de samme. Søk opp varen i vareoversikten i din app, og klikk på den lille pilen til høyre for varelinjen, og marker den som favoritt:

Hvordan kan en touch/time-bruker koble seg på et eksisterende prosjekt?

Det finnes flere muligheter her. Enten vet du prosjektnummeret ved å ha fått det opplyst og kan søke på det i søkefeltet, eller du kan ha markert et tidligere et som Favorittprosjekt ved å stjernemarkere det . Prosjektet vil da alltid ligge som et favorisert/foretrukket prosjekt du har mulighet å starte en oppgave på.

Jeg får ikke mulighet til å starte tiden i app’en, det står start med det skjer ingenting.

Husk at du må Akseptere en oppgave før du kan starte tiden på den. Når du har akseptert arbeidsoppgavene kan du trykke på Start og velge timegruppe.

Jeg ser ikke oppgavene som står på «avdelingsnivå» eller «parkeringsplass». Hva må jeg gjøre?

Du skal aktivere visning for begge på din touch klient ved å trykke på Filter  nederst i Oppgavebildet. Filtrer visning slik du ønsker. Lagre visningen ved å trykke på Lagre i høyre hjørne.

Ønsker en sjekkliste som vi har laget selv importert i Smartday. Hvordan bestiller jeg dette? Hva er pris og bestillingstid?

Ja, dersom sjekklisten ikke allerede eksisterer kan du sende en forespørsel til support@smartday.no, og vi kan estimere tid og pris som skal godkjennes og eventuelt bestilles fra kunden. Når dette er gjort er sjekklisten tilgjengelig i din Smartday.

Ønsker en rapport på noe jeg ikke finner inne som standard. Er det mulig?

Ja, du kan få rapporter på omtrent alle data fra Smartday. Dersom rapporten ikke allerede eksisterer kan du sende en forespørsel til support@smartday.no, og vi kan estimere tid og pris som skal godkjennes og eventuelt bestilles fra kunden. Når dette er gjort er rapporten tilgjengelig i din Smartday.

Kan jeg endre på hvilken informasjon som vises på oppgaven (rubrikken) som ligger i planleggeren?

Ja, det er det, men begrenset til to felter. Hvis du høyreklikker på en oppgave og trykker på rediger kan du se de feltene som er mulig å velge. Alle feltene i dette bildet kan vises. Merk at oppgavelengden begrenser også visningen.

Alle oppgavene i Planner har plutselig forsvunnet – hva kan være feil?

Det er mulig at man har gjort en filtrering ved å klikke på de fargede statusikonene, og man ser da kun den statusen du har valgt. Normalt bilde av Planlegger Ved å klikke på pending, filtrerer jeg oppgaver så du kun kan se planlagte oppgaver i «pending» Tilbakestill til normal visning ved å trykke på «Show all»

Jeg skal gjøre spesifikke søk i Planlegger, men det blir for mange treff når jeg kun kan velge ett kriterie. Kan man velge fler?

Ja, når du gjør et stor søk, får du likevel opp en dialogboks som viser søkeresultatet. Øverst i resultatet vil du se at det står et «Filter». Klikk på «Vis» og legg til ønskede kriterier. Du kan legge til flere om du ønsker et enda mer spesifikt søk.

Jeg har ikke integrasjon til et økonomisystem, men ønsker hjelp fra Smartday til å importere mine kunder, varer og timer. Er det mulig?

Ja, det er mulig. Vi har en grunndatafil (excel) vi kan sende til deg som du kan fylle ut med ønsket grunndata. Ta kontakt med support@smartday.no og vi kan sende deg denne filen.

Hvordan deaktiverer/reaktiverer jeg en bruker?

Finn brukeren du skal deaktivere/reaktivere. Under brukerinnstillinger finner du en avhuking som indikerer om brukeren er aktiv eller ei. Kryss av.

Jeg ønsker integrasjon til et økonomisystem, kan jeg få det?

Vi har følgende ERP systemer din installasjon kan kobles opp imot
  1. Visma E-Accounting
  2. 24seven Office (ongoing)
  3. Visma Mamut

Finnes det en måte hurtigkopiere flere oppgaver til et eksistrende prosjekt i Planleggeren?

Finn oppgaven i Smartday Planlegger, og høyreklikk på oppgaven. Den kan klippes ut og limes inn. Du kan også holde «Alt» knappen ned mens man du trekker oppgaven til en ny bruker, da har du kopiert oppgaven fra en til en annen med samme projektnummer.

Jeg ønsker flere moduler i min Smartday, hvordan går jeg videre?

Trykk på meny fra Planner

    og velg «Legg til moduler». Trykk på den grønner «Aktiver»-knappen for å ta modulen i bruk. Merk at dette kan medføre en kostnad.

Jeg prøver å vise en oppgave i kartet (jeg har flåtestyring), men det skjer ingenting når jeg trykker på Vis i kart. Hvordan får jeg det frem?

Når du logger på Smartday Planner første gang hver morgen/dag , må du trykke på Kartet for å aktiverer funksjonen, deretter kan du returnere til Planner for å trykke på «Vis på kartet»

Jeg får for mange treff når jeg gjør søk i Kundekartoteket, finnes det en måte å søke spesifikt på?

Ja, du kan skrive inn «kun:» før du skriver inn søketekst for å søke på Kunder. «ste:» for å søke på sted, «ser:» for serviceobjekt (om du har denne modulen) og «pro:» for å søke på Prosjekter. Ellers vil søket ta for seg alle felter i hele kartoteket.

Jeg har valgt en kunde i kundekartoteket men ønsker å endre til en annen, hvordan gjør jeg det?

Du klikker bare på en annen kunde med musetast, eller du kan nullstille søkeresultatet ved å trykke på «Esc» på ditt tastatur når du står i søkefeltet.

Hvordan kan jeg opprette ny kunde i Smartday?

Trykk deg inn på Kunder nederst i Planner for å åpne kundekartoteket. Ved siden av søylene står det et plusstegn som vil opprette ny kunde i dette tilfellet. Utfyll all relevant informasjon. Tips; dersom du legger inn organisasjonsnummer først og klikker på forstørrelsesglasset vil informasjon hentes frem fra et offentlig register.

Jeg har dansk språk på min Smartday Planner, hvordan endrer jeg språk?

Øverst i høyre hjørne i Planner står navnet man er logget på med. Trykk på navnet ditt og du åpner en dialogboks med mulighet for å endre språk og tidssone. Velg deretter det språket du ønske, og restart Smartday Planner for å sørge for at alle endringer er gjort.

Hjelpevideoer

Se våre hjelpevideoer her…

Jeg har ikke mottatt login-informasjon, hvem skal jeg ta kontakt med?

Kontakt Smartday-administrator i ditt firma. Er du administrator tar du kontakt med support@smartday.no

Hvor kan jeg laste ned Smartday App’en?

Hent din mobile klient her...

Hvilke data har Smartday tilgang til og hvordan bruker dere dette?

Smartday Touch-appen har tilgang til ditt kamera, bilder og GPS. Kamera og bilder benyttes slik at de kan legges til som vedlegg i oppgaver. De bildene og filene som blir lastet opp vil være synlige for alle som kan se oppgaven, og også historisk. GPS benyttes til «finn nærmeste oppgave» og navigeringen til destinasjonen. Den aktuelle posisjonen blir aldri lagret eller sendt til andre brukere. I alle tilfeller benytter vi kun tilgangen så lenge appen er i åpen.

Hvorfor er innloggingsbildet på dansk første gang jeg logger meg inn?

Fordi Smartday er utviklet i Danmark, er dansk default i Smartday. Du kan endre språk i dine innstillinger. Det kan være steder i programmet hvor oversettelse mangler. Vi jobber stadig med å tilpasse og forbedre produktet.

Hvilke systemkrav stilles for å laste ned Smartday Planner?

Systemkravene finner du her...

Jeg synes mitt passord er for vanskelig å huske, kan jeg selv lage nytt?

Nei, men man kan få endret passord hos Smartday-administrator i din bedrift som kan endre dette i Planner.

Jeg har glemt mitt brukernavn/passord eller firma-id, hva gjør jeg?

Kontakt Smartday-administrator i din bedrift. Dersom du er administrator kontakter du support@smartday.no

Jeg har ikke mottatt login-informasjon, hvordan får jeg dette?

Kontakt Smartday-administrator i din bedrift. Dersom du er administrator kontakter du support@smartday.no

Jeg får ikke logget inn med login-informasjonen jeg har mottatt. Hva gjør jeg?

Merk at Smartday skiller mellom små og store bokstaver, og kan også registrere mellomrom som et tegn. Sørg for å taste inn din informasjon helt korrekt. Dersom du fremdeles har problemer, kontakter du Smartday administrator i din bedrift. Dersom du selv er administrator, kontakter du support@smartday.no

Hvordan kan jeg laste ned Smartday Planner?

Last ned planleggeren til din PC her...

Driftsinformasjon

Status

Vi opplever i øyeblikket ingen driftsforstyrrelser

Mobilt nettverk

Det kan til tider forekomme forstyrrelser på det mobile nettverket. Aktuell driftsinformasjon finner du her: Telenor

Hjelpevideoer

Se våre hjelpevideoer her…

Fjernstyring

Ved hjelp av fjernstyring får våre supportkonsulenter tilgang til deres system og kan rette eventuelle feil. Gå til fjernstyring mens du snakker med en av våre supportkonsulenter.

Systemkrav

Smartday Planner
Windows 7 eller nyere (anbefaler Windows 10)
Ikke understøttet
Terminal server miljø. (Windows Terminal Server ikke Citrix) Vi opplever udfordringer med tegning av planen, samt måten vi installerer planen på da vi bruker ClickOnce, som bunner ut i rettigheter på servermiljøet.
Smartday Touch
Windows: Windows 10 (PC) IOS: IOS 10 eller nyere Android: 5.0 eller nyere (anbefaler v. 6 eller nyere)

Jeg har ikke integrasjon til et økonomisystem, men ønsker å få Smartday oppdatert med mine kunder, timer og varer. Hvordan gjør jeg dette?

Du kan selv velge å opprette dine kunder, timer og varer manualet i Smartday-systemet. Alternativt kan du utfylle disse i dette excelark; "Standalone Smartday stamdata" og sende dette til support@smartday.no. Vi vil da kunne hjelpe deg med å laste inn dataene. Prisen er NOK 1 000,- eks. mva. Vi gir deg selsvagt beskjed når dette er gjort, slik at du hurtigst mulig kommer i gang med systemet.

Nedlastninger

Hent planleggeren til din PC

planner

Hent her

Hent din mobile klient her:

IC795460

Feil: Jeg kan ikke logge inn i programmet

Vi gjør oppmerksom på at programmet skiller på små og store bokstaver når du logger inn – sjekk derfor om caps lock er slått på eller ikke. Hvis det inntastedet brukernavnet og passordet er rett, men du fortsatt ikke får logget inn ber vi deg om å kontakte support som kan hjelpe til med å verifisere at brukeren og passordet, eventuelt nullstille dette. Kontaktinformasjon er i menyen til høyre.

Feil: Får ikke kontakt med server

Hvis programmet melder om feilen »får ikke kontakt med server», må du først sjekke om internett forbindelsen er intakt. Under Driftsinformasjon, som finnes under menyen Support, kan du finne mer informasjon om driften, både hos din mobil bredbåndsleverandør samt hos oss. Hvis det ikke er noen problemer med driften og du fortsatt opplever problemer kan du kontakte support for ytterligere feilsøking. Kontaktinformasjon er i menyen til høyre.

Feil: «Alvorlig feil!»

Hvis programmet melder om «Alvorlig feil» sjekker du først om du har internettforbindelse. Får du tilgang til andre ting på internett kan du kontakte support for ytterligere feilsøking. Kontaktinformasjon er i menyen til høyre.